dilluns, 21 de juliol del 2008

La Federació APPS qüestiona que l’orientació actual del Pla d’Educació Inclusiva beneficiï els alumnes amb discapacitat intel·lectual

APPS demana un informe sobre les USEE existents abans d’estendre-les com a model. La proposta de Pla d’Educació Inclusiva presentada pel Departament d’Educació suposa reduir el número d’aules a les escoles d’educació especial, amb l’objectiu d’incloure els alumnes amb discapacitat intel•lectual a l’escola ordinària. Però l’únic recurs que preveu el Departament per incloure aquests alumnes és posar més USEE (Unitats de Suport a l’Educació Especial) a les escoles ordinàries. Les unitats de suport que ja estan en funcionament no disposen actualment d’una normativa ni d’una planificació, es desconeixen els seus criteris de treball i no està clar a quins alumnes donen servei. El resultat és que cada servei territorial s’organitza de manera diferent. Des de la Federació APPS, compartim l’aposta per la inclusió social, però demanem que aquesta vagi condicionada al benefici dels alumnes amb discapacitat i a la qualitat del projecte. El Departament no pot avançar en els seus plans d’inclusió sense comptar amb la Federació, que agrupa a 260 entitats i és el principal representant tan de les escoles d’educació especial com de les famílies dels alumnes amb discapacitat intel•lectual. APPS porta un any demanant un informe on s’avaluïn el funcionament de les USEE que ja estan en marxa, el tipus d’alumnes que hi ha i els resultats obtinguts. Aquest estudi ha de demostrar que les USEE són un recurs adequat per consolidar el procés cap a la inclusió i no es converteixen en un espai de segregació dels alumnes amb discapacitat intel•lectual dins de l’escola ordinària. Aquest hauria de ser un pas previ imprescindible abans d’estendre les USEE com a model inclusiu. La Federació reclama continuar formant part d’un únic sistema educatiu on les escoles d’educació especial juguin un paper clau en la inclusió, al servei de totes les escoles d’ordinàries, públiques i concertades. La proposta del Departament El Departament d’Educació va presentar a mitjans de juny el Pla d’Inclusió Escolar i el Mapa Escolar d’Educació Inclusiva on es detalla les línies estratègiques del Departament. S’ha optat per seguir ampliant la xarxa d’Unitats de suport a l’educació especial (USEE) que ja tenen algunes escoles ordinàries, i per contra, es preveu reduir el nombre d’aules a les escoles d’educació especial. El Departament d’Educació aposta clarament per les USEE com a instruments d’inclusió i proposa que les escoles ordinàries contractin serveis educatius específics (logopèdia, fisioteràpia i psicologia) a moltes escoles d’educació especial. Malgrat la voluntat de diàleg que ha mostrat el Departament durant els últims mesos, com a representant de les famílies i les escoles d’educació especial, APPS vol expressar la seva discrepància amb l’orientació actual del Pla d’Inclusió Escolar. Treball de l’APPS per a la inclusió La Federació APPS i la xarxa d’escoles d’educació especial han treballat durant molts anys per la inclusió educativa i social de les persones amb discapacitat intel•lectual, convertint-se en un referent per a moltes famílies. Durant molts anys, les escoles d’educació especial s’han responsabilitzat dels alumnes amb necessitats educatives especials, ja que l’escola ordinària no estava preparada ni tenia els recursos suficients per donar una educació adequada a les seves necessitats. Aquestes escoles han format el seu capital humà, han adaptat les seves instal•lacions i han apostat per la innovació, aconseguint resultats contrastats en la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel•lectual. Han permès la formació de ciutadans de ple dret, ajudant a trencar les barreres socials, i fent visibles els infants i joves amb discapacitat, treballant fermament per donar-los una resposta educativa de qualitat. APPS segueix apostant per aprofundir el procés inclusiu, però la inclusió ha d’anar en el benefici de l’alumne amb necessitats educatives especials, i aquest ha de ser la pedra angular de qualsevol pla educatiu. L’important és tenir en compte cada alumne, quines són les seves necessitats i quins suports necessita per progressar en el seu aprenentatge. Cal elaborar un pla individual per cada alumne i valorar quin és el recurs més adequat. Per això, les escoles d’educació especial exigeixen continuar formant part d’un únic sistema educatiu, del que fins ara s’havien sentit partícips però ara se’n senten absolutament excloses, i on juguin un paper clau al servei de totes les escoles d’ordinàries (públiques i concertades).

1 comentari:

Anònim ha dit...

Hola Ferran, sóc una mestra d'educació especial, encarregada de portar una USEE a terme que comença aquest any al Vallès Occidental. Buscahnt informació per internet m'he topat amb el teu blog i el teu article i estic totalment d'acord amb tu. En aquesta escola on comencem amb la dotació del recurs USEE, ens trobem que de cara al departament tenim una USEE dintre de l'escola per afavorir la inclusió però sense el recursos per a poder fer-ho. En principi la USEE ha de d'estar formada per una educadora i una MEE, i ens trobem que tenim una vetlladora i només amb 25 hores de feina que procé d'una fundació d'esplai. A més a més no tenim espai físic per a poder fer un traball individual o en peitit grup amb els alumnes en el cas que fos necessari, i la dotació d'un pressupost és inexistent. I penseu que d'aquesta manera podem afavorir la inclusió? No serveix de res dir que a la nostra escola hi ha una USEE quan per dintre ni tenim personal, ni recursos materials per a poder desenvolupar correctament les nostres funcions. D'aquesta manera, estic fent un recull d'informació sobre tota la normativa sobre USEE's, i posant-me en contacte amb USEE's ja existents, per saber almenys quins mínims hem de tenir!!! Aoixí que tota la ajuda que em pugueu oferir serà benvinguda.Us dono el meu correu: mmart975@xtec.cat

VISITAS

Estadisticas y contadores web gratis
Estadisticas Gratis